پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 بهمن 1399 - 16:55

انصارالله در لیست تروریستی منبع تروریسم

جنبش انصارالله یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ در حال مبارزه با متجاوزان ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان می‌باشد، در حالی از سوی دولت آمریکا تروریستی اعلام شده است.
نویسنده :
محمد حسن رحمانی
کد خبر : 8330

پایگاه رهنما:

در حالی که روزانه کودکان، مردان و زنان بی گناه یمنی با سلاح‌های آمریکایی در اختیار ائتلاف سعودی، شهید می‌شوند و روزی نیست که جنگنده‌های سعودی بر سر مردم بی دفاع یمن بمب خالی نکنند، دونالد ترامپ که رسما چهارشنبه گذشته مسئولیت خود را با ناخوشی تمام به جو بایدن تحویل داد، در آخرین خوش خدمتی به آل سعود، «جنبش مقاومت اسلامی یمن» (انصارالله) را در لیست گروه‌های تروریستی واشنگتن قرار داد تا نشان دهد او و دولت آمریکا همواره در کنار متجاوز و بر علیه مدافعین یک کشور ایستاده است.
انصارالله یمن در حالی از سوی وزارت خارجه دولت ترامپ گروه تروریستی اعلام شده که جرم این جنبش فقط دفاع از مردم و کشور یمن می‌باشد.
• بزرگترین تروریسم دولتی، انصارالله را در لیست سیاه قرارداد
جنبش انصارالله یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ در حال مبارزه با متجاوزان ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان می‌باشد، در حالی از سوی دولت آمریکا تروریستی اعلام شده که واشنگتن خود منبع اصلی تروریسم دولتی در منطقه و جهان بوده و تاریخ ۲۵۰ ساله این کشور سراسر آغشته به قتل عام و جنایت است.
منطق آمریکایی‌ها همیشه همین گونه بوده است. باید بر مظلوم تاخت و ظالم را آزاد گذاشت. آمریکایی‌ها مصداق بارز «سگ» را رها کرده و «سنگ» را چسبیده اند، هستند. هرچند در این طرف معادله مبارزه، انصارالله هیچ گاه یک گروه خنثی نبوده است و مقاومت ۶ ساله آن‌ها و دفاع از سرزمین و مردمانشان، نشان داده آن‌ها همزمان در یک دست سلاح و در دست دیگر کمک به زندگی جنگ زده و بحران زده یمن بوده است.
آمریکا در حالی انصارالله را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است که در طول ۶ سال جنگ ائتلاف سعودی با پشتیبانی غربی‌ها به ویژه آمریکا، بیش از ۱۷ هزار یمنی بر اثر حملات زمینی، هوایی و دریایی ائتلاف سعودی شهید شده اند که از این تعداد سه هزار و ۹۳۷ نفر از آن‌ها کودک و دو هزار ۸۷۶ نفر زن بوده اند و در تمام روز‌های این ۶ سال این انصارالله بوده که در کنار ملتش ایستاده است. اصلا این قاعده دولتمردان آمریکایی است که هر گروهی که در خدمت ملت خود باشد را در لیست تروریستی قرار داده یا آن‌ها را مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار می‌دهد. سپاه پاسداران ایران اسلامی باید تحریم شود، چون با فناوری موشکی خود چشم طمع دشمن را از این مرز و بوم کور کرده و امنیت پایدار را برای ملت ایران به ارمغان آورده است. سپاه باید تحریم شود، چون با قرارگاه سازندگی خود ایران را از واردات بنزین خودکفا کرده و تیر دشمن را به سنگ نشانده است. سپاه باید تحریم شود، چون وقتی سیل زندگی مردم جنوب و شمال کشور را تهدید می‌کند در دل سیل رفته و برای نجات مردم لحظه‌ای تعلل به خود راه نمی‌دهد. انصارالله یمن باید در لیست تروریستی آمریکا قرار گیرد، چون در خط مقدم با دولت سعودی و مزدوران اجاره‌ای می‌جنگد و همزمان به فکر تامین معاش مردم جنگ زده خود است و با مدیریت انقلابی خود سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را به ذلّت کشانده اند. حزب الله لبنان باید توسط برخی کشور‌های غربی در لیست سیاه گروه‌های تروریستی قرار گیرد، چون سناریوی غرب برای به آشوب کشاندن لبنان را با هوشمندی خنثی کرده است. اصلا هرگروهی که در خدمت استکبار نباشد و بین نظام استکباری و مردم مظلوم خود و ملت‌های مظلوم منطقه جانب مردم را بگیرد باید در لیست سیاه آمریکا قرار گیرد. اما آیا آمریکای ترامپ که در این واپسین روز‌های ترک کاخ سفید این اقدام عجولانه و خوش رقصی برای سعودی‌ها را انجام داد می‌تواند از این رهگذر، برای انصارالله ایجاد مشکل کند و حداقل مجامع بین المللی که این روز‌ها از رفتار سعودی‌ها ناراضی هستند را با کاخ سفید و دولت سعودی همراه کند. برخی موضع گیری‌ها در قبال این اقدام دولت ترامپ حداقل در این مقطع نشان از عدم همراهی آن‌ها دارد.
• تنها دولت سعودی حمایت کرد
تنها یک کشور از اقدام دولت ترامپ در تروریستی خواندن انصارالله حمایت کرد که آن هم عربستان سعودی بود؛ سعودی‌ها که در کنار آمریکا حامی اصلی گروه‌های تروریستی در منطقه هستند، از تصمیم دولت آمریکا برای قرار دادن نام انصارالله یمن در فهرست «سازمان تروریستی خارجی» استقبال کردند.
وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن استقبال از اقدام آمریکا علیه انصارالله و درج نام این جنبش مردمی یمنی در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، مدعی شد که این اقدام نقش بسزایی در جلوگیری از اقدامات «حوثی‌ها» (جنبش انصارالله) و دور شدن خطر و توقف تجهیز آن‌ها به موشک‌ها و پهپاد‌ها خواهد داشت.
اقدام ضدانسانی دولت آمریکا در تروریستی اعلام کردن انصارالله، با اعتراض‌ها و واکنش‌های گسترده مجامع و نهاد‌های بین‌المللی، حتی نمایندگان کنگره آمریکا، مقامات دولت بایدن و جنبش انصارالله مواجه شده است.
یکی از اولین واکنش‌ها در این زمینه را «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری، انجام داد. او تصمیم آمریکا در تروریستی خواندن انصارالله یمن را بدترکننده شرایط این کشور خواند و خواستار تغییر این تصمیم شد.
لوکاک در صفحه توئیتری خود نوشت: «درست نیست که بگوییم یمنی‌ها (با این اقدام ضدانسانی آمریکا) گرسنه می‌مانند؛ بلکه آن‌ها از گرسنگی می‌میرند. وی تاکید کرد که اعلام نام جنبش انصارالله به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی توسط ایالات متحده، وضعیت (یمن و منطقه) را بدتر خواهد کرد.»
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور هماهنگی‌های بشردوستانه ضمن هشدار در این زمینه خواستار برگرداندن تصمیم وزارت خارجه دولت ترامپ شد و با ابراز نگرانی در صورت اجرای آن تاکید کرد که با این اقدام پمپئو، هزینه مواد غذایی در یمن بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یابد.
«مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز خواستار تجدید نظر آمریکا در تصمیم خود مبنی بر تروریست خواندن جنبش انصارالله یمن شد و گفت که «نگرانی ما از این است که قرار دادن نام حوثی‌ها (جنبش انصارالله) در فهرست سازمان‌های تروریستی، تاثیری نگران کننده روی همه طرف‌های درگیر بگذارد».
«دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل هم با یادآوری وضعیت کشور فقیر و جنگ زده یمن و نیاز مردم آن به کمک‌های بشردوستانه، درباره پیامد تروریست خواندن جنبش انصارالله هشدار داد و گفت، «تروریست خواندن جنبش انصارالله از سوی آمریکا به منزله اعدام صد‌ها هزار یمنی است.»
«دومینیک استیل‌هارت» مدیر اجرایی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد که تصمیم آمریکا فعالیت‌های بشردوستانه و حیاتی در یمن را محدود و با مانع رو برو خواهد کرد. وی از کشور‌هایی که تحریم‌های آمریکا را اعمال خواهند کرد، خواست تا مشکلات بشردوستانه در یمن را مد نظر قرار داده و هرگونه تأثیر منفی بر جمعیت و کمک‌های بی‌طرفانه در این کشور را کاهش دهند.
• واکنش اروپا
اتحادیه اروپا سه‌شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای قرار دادن جنبش انصارالله یمن در فهرست گروه‌های ترروریستی آمریکا را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این اقدام تلاش‌های صورت گرفته به رهبری سازمان ملل برای رسیدن به راه حل جامع در خصوص پایان دادن به درگیری‌ها در این کشور را دشوار می‌کند.
پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد که این اقدام همچنین تعاملات دیپلماتیک لازم با جنبش انصارالله و تلاش‌های جامعه جهانی را در سطح سیاسی و مسائل بشر دوستانه دشوار می‌کند.
مهم این نیست که این اقدام دولت ترامپ در واپسین روز‌های حضورش در کاخ سفید نتیجه خواهد داد بلکه مهم این است که چرا هر از گاهی، یک گروه از کسانی که خودشان را وقف خدمت به کشورشان می‌کنند اینگونه در آماج ناجوانمردانه و کینه توزانه غرب و نظام استکبار قرار می‌گیرند و در مقابل، جماعت دیگری هر روز جنایت می‌کنند و دنیای غرب چشمان خود را بر روی جنایات آن‌ها می‌بندند.

ارسال نظرات